Echipele de ambasadori, formate din 20 de elevi şi profesori, ce fac parte din proiectul “Şcoli ambasador ale Parlamentului European” împreună cu alți 20 profesori şi elevi, toţi de la Liceul teoretic “Petre Pandrea”, au fost invitați la Parlamentul European, în Bruxelles de către domnul europarlamentar J.M. Marinescu în perioada 6-8 martie 2018.
În cele trei zile de vizită în Bruxelles am admirat multiculturalitatea şi bogăția arhitecturală a acestui oraş ce, pe bună dreptate, găzduieşte unele din cele mai importante instituții europene. Am rămas plăcut impresionați de combinația dintre clasic şi modern. Culorile şi arhitectura peisajistică prezintă un farmec aparte ce dovedesc bun gust. Am reuşit să vizităm Grand Place cu monumentele sale istorice, Place Sainte-Catherine, Church of Our Lady of Laeken, Atomium, Parlamentarium şi Parlamentul European. Prima activitate a fost aceea de vizitare a Parlamentarium-ului, o instituție în care vizitatorii de toate vârstele pot afla informații despre UE. Ghidurile multimedia ne-au deschis drumul în acest centru al Parlamentului European, explicând calea către integrarea europeană, modul în care funcționează Parlamentul European și activitatea membrilor săi pentru a face față provocărilor actuale. Parlamentariumul este dinamic și interactiv prin design și poate fi experimentat în oricare dintre cele 24 de limbi oficiale ale Uniunii Europene. Vizita la Parlamentarium a reprezentat o experiență instructivă pentru grupul nostru. Elevii au fost foarte impresionați petrecănd mult timp aici, fiind atraşi de modalitățile interactive de prezentare a informațiilor.
O altă activitate importantă pentru grupul nostru de la Bruxelles a fost vizita la Parlamentul European. Aici, după ce am fost scanați, din motive de securitate, am reuşit să intrăm şi pentru început să servim prânzul la cantina Parlamentului European. Ulterior, însoțiți de un ghid român am vizitat hemiciclul – sala unde au loc şedințele Parlamentului European. Ne-a fost făcută o prezentare despre distribuția locurilor în sală şi a modului în care au loc şedinţele în plen:- deputații în Parlamentul European se grupează în funcție de afinitățile lor politice, și nu în funcție de naționalitate. Președinții grupurilor politice iau loc în rândul întâi și formează un semicerc în dreptul Președintelui Parlamentului European. Rândul următor este ocupat în special de membrii Biroului (vicepreședinți și chestori). Celelalte locuri îm cadeul grupurilor politice simt.distribuite alfabetic.-dezbaterile din Parlamentul European sunt publice. O tribună este rezervată pentru public, care poate urmări astfel dezbaterile. Anumite secțiuni ale tribunei sunt rezervate pentru reprezentanții presei acreditate, pentru invitații oficiali şi pentru corpul diplomatic.- interpreții transmit mesajul vorbitorilor din cadrul ședințelor în plen în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.
Cea mai importantă activitate prilejuită de vizita la Bruxelles a fost reprezentată de întâlnirea avută cu dl. europarlamentar J.M.Marinescu într-o sală de conferinţe a Parlamentului European. Discuțiile purtate au fost o continuare a celor avute la întălnirea anterioară de la Liceul Teoretic “Petre Pandrea” din luna decembrie. Principalele teme dezbătute au fost:- funcționarea instituțiilor europene: Parlament, Comisie şi Consiliu.- comisiile de lucru din care dl. Marinescu face parte la nivelul Parlamentului European.- mecanismele de elaborare şi votare a legislației europene.- dinamica relaţiilor dintre formaţiunile politice europene.- coeziunea grupurilor naţionale de europarlamentari, Elevii au fost interesați să afle modalitatea prin care sunt aleşi reprezentanții parlamentului național şi european. Mulți dintre ei şi-au exprimat dorința de a candida pentru acest tip de funcții în viitor. Parlamentul European a reprezentat pentru grupul nostru o experiență importantă, atât în ceea ce priveşte aspectul educativ dar şi al percepției asupra fenomenului politic, ca find unul realizat de oameni pentru oameni iar deciziile luate la acest nivel sunt adoptate de comun acord.
Vizita la Bruxelles a oferit prilejul si unei activităti ştintifice. Grupul format din 40 de elevi şi profesori s-a deplasat cu un autocar pus la dispoziție de organizatori la Atomium. Acest ”simbol ” a fost construit între ani 1956 şi 1958 pentru Târgul Mondial din Bruxelles, dar popularitatea pe care a avut-o l-a făcut să supraviețuiască şi să devină un simbol al orașului. Atomium reprezintă un atom de fier mărit de 165 miliarde de ori şi este compus din nouă sfere cu un diametru de 18 metri. Construcția impresionantă este vizibilă de la câțiva km depărtare. Deşi am fost întâmpinați de rafalele neprietenoase de ploaie am reuşit să aducem acolo numele liceului nostru şi al proiectului.
O altă activitate a echipei ce a vizitat Belgia în perioada 6-8 martie a fost excursia la Brugge. Oraşul îşi conservă farmecul şi liniştea de demult. Am avut parte atât de vreme bună cât şi de ploaie aici, însă cu toate acestea plimbarea pe straduţele medievale înguste ale oraşului au reprezentat o experienţă încântătoare. Ca obiective turistice vizitate de noi în Brugge pot aminti: Turnul Belfort, Muzeul de ciocolată, Primăria din Brugge, Palatul Libertăţii din Brugge, Biserica Sfântul Sange, Biserica Sfânta Maria din Brugge.
Succesul acestei vizite a fost datorat minuţioasei organizări realizate de echipa de consilieri a domnului europarlamentar J.M. Marinescu care au creat un program instructiv educativ atractiv, fiind foarte atenţi la diferitele nevoi ale grupului. Mulţumim şi pe această cale domnului europarlamentar Marinescu pentru invitaţia lansată, pentru discursul europolitic şi programul oferit echipei proiectului Şcoli ambasador ale Parlamentului European de la Liceul Teoretic “Petre Pandrea”, Balş, Olt. Echipa de ambasadori îşi propune în continuare realizarea de activităţi ce urmăresc dezvoltarea spiritului civic şi participativ pentru elevii liceului şi comunitate.